Alla inlägg den 18 februari 2008

Av Annika - 18 februari 2008 16:15



Hörde på nyheterna igår ang om Kosovos befolkning som bor i Sverige !


De pratade om en summa på 50,000 kr till dem som återvänder till sina hemländer , hrm .. det kan låta mycket MEN det är inte så mycket pengar om man tänker efter.

Allt blir dyrare i alla länder , inte bara i Sverige och jag tror att priserna där nere är höga , mycket högre nu än tidigare.


Och om man ska vara ofin i kanten så kan jag säga så här :

De som flyttat till Sverige och tillhör den gruppen som lever på ekonomiskt bistånd , de får ut mycket mer pengar på att bo i Sverige än att återvända till sitt hemland med de femtio tusen kronorna.


Jag tycker såhär :

Höj summan ofantligt MEN då ska de oxå skriva på ett avtal till Sverige som innebär att de inte får återvända till Sverige på livstid.

För har man accepterat pengarna och att återvända så ska man inte kunna komma hit igen när pengarna är slut eller när det blir krig igen.


Det kan låta som hårda bud men Sverige måste faktiskt börja använda sitt huvud och inte bara tänka såsom de gör nu.


Allt fler människor i Sverige röstar på de mindre partierna , varför ?

Ja , är man blind och hörselskadad så som jag upplevt många partier vara ( inget ont mot de som verkligen är blinda eller hörselskadad dock )

De ser ju att många svenskar har tröttnat , och där finns inte bara ursvenskar utan även hitflyttade från utlandet som lever i Sverige som tröttnat.


Man hör väldigt ofta folk diskutera hur de känner inför detta begrepp invandrare.

Det är en stor skillnad på invandrare och invandrare .

Det finns de som kommit hit för många många herrans år sedan som ser hur det kommer fler och fler till Sverige och som lever år in och år ut på bidrag.

Och det finns de som kommer till Sverige och startar upp ett nytt liv , och tar åt sig det svenska samhällets problem samt bidrar till ett växande ekonomiskt välstånd.


Om folket i Sverige är trötta på att dagligen se fientligt mot svenskar ,

då måste de agera.


Man ska inte ifrågasätta varför folk röstar på te.x SD ..

Man ska ifrågasätta vad de kan förändra , och vad är det hos SD som gör att folk röstar på dem !


Min ställningstagande är inte något jag tänker skriva om.

Men jag tycker att Sverige inte tar ansvar över dem som bor här.


De tar emot fler människor än vad de kan hjälpa.


Om Sverige hade tagit hand om sin befolkning ( inkl invandrarna som flyttat hit )

Då hade jag inte haft något emot att ta emot folk .

Men när Sverige bara tar in och in utan att ha en bra lösning för sina medmänniskor , då får det vara nog.


Jag är precis som många andra häpnad över hur våra politiker blundar för faktan som att många svenskar är missnöjda .


Frågar man en fråga till en svensk , till en svensk med invandrarbakgrun eller en icke svensk så får man nog svar på hur de ser på saker och ting.


Hade de frågat mig , ja då hade jag hänvisat dem till denna blogg.


Jag tycker personligen att Sverige inte har resurser att ta hand om folket som finns här nu , och att de ej tar ansvar över dem heller.

Hur skulle det vara om Sverige hade insett att bristningsgränsen på att bli ignorerad är snart här.


Det handlar inte om att sätta stopp för alltid.

Det handlar om att man ska tillsammans med sitt folk förändra det som inte är bra.

Det är inte bra att folk lever på bidrag hela sitt liv , vad gynnar det svensk arbetsmarknad ?

Det finns så många som lever på bidrag i hela livet , och som ändå .. trots allt aldrig får komma ut och jobba .


Sätt hårt mot hårt.

Man ska inte kunna leva på bidrag hela sitt liv.

Det ska vara en tillfällig lösning på ett problem inte ett svar på sitt problem.


Om man minskat bidragstagarna med hälften , tror jag man kommer kunna se en växande ekonomi för landet ,

Och det gäller alla Sveriges befolkning.


Jag röstar för att folk tar bladet från mun.

Röstar för att ALLA ska bidraga till Sveriges kultur och ekonomi.

Jag röstar för att få fram en politik som fungerar och som inte utsätter folk för att bli lata , fientliga och utsatta.

Jag röstar för att Sverige ska bli ett bra land .

För som det är nu , så hurrar jag inte mycket för Sverige.


Ser man på våra politiker så är det hela tiden mer eller mindre saker som ploppar upp..

Snart kommer det nya fakta om personer ..

Och då börjar förtroendet dala för politikerna igen.


Vi ska gå framåt , inte bakåt !




Från Anessa !

Mycket av det du skriver låter förnuftigt jag håller med om att Sverige ska sluta dra på sig en massa människor när de inte ens klarar av de som redan finns.


Men en sak störde mig och de är de där du nämde om socialbidragen.

Tror du att ALLA väljer att leva på socialen en längre tid?

Mina föräldrar tex har levt på det enda sedan vi kom till Sverige men det är inte för att dom velat utan för det inte fanns mycket att välja på folk lovade dom så mycket saker såsom jobb och bättre tider men egentligen blev de uttnytjade med massa praktiker och skit som inte gav nånting.Så alla är inte dåliga för att de lever på soc och det är inte bara flyktingar eller invandrare som lever på soc heller.


Mitt svar blir :


Hej gumman !


Det är som du säger , att alla inte är dåliga för att de går på bidrag , och det finns väldigt många svenskar som med går på bidrag.

Jag har sett med egna ögon folk som blir utnyttjade under tiden de går på bidrag , de får massa praktiker som inte leder till annat än nya praktiker.

Det skulle vara så att man får en praktik men att denna praktik skall alltid sluta med jobb OM personen har skött sig.

Som det är nu så är det inte så .

Och som du berättade så är dina föräldrar ett praktexemplar på just detta !


En familj som kom till Sverige , som hade höga förväntningar om att få ett bra liv med jobb och allt som tillbehör.

Men istället för att få den hjälp de behöver , så blir de satta på bidrag och undanskuffad från den hjälp de behöver.

OM Sverige tagit sitt ansvar så hade aldrig dina föräldrar behövt bidraget.

Då hade de fått hjälp med att få ett jobb , ett jobb som innebar semesterrätt , ob-tillägg osv.

Så med dina ord så tycker jag att du har givit mig en inblick ur livets mörka cirkel , den som myndigheterna blundar för.


Många kramar !


Ovido - Quiz & Flashcards