Direktlänk till inlägg 4 juni 2008

Ha det som du vill - inte utan ansvar!

Av Annika - 4 juni 2008 11:49


Alla har vi ansvar som vi måste ta.

Men ibland så brister även den bästa i den biten.


Kanske är det för att man dras in i någon man inte borde, något man borde sagt nej till från början till slut.


Ord kan såra, ibland är det värre att förlåta ord än slag.

Jag förespråkar inte våld för fem öre, men orden är något du inte kan ta på ändå så finns risken att det sätter sig hårdare.

Ett slag gör ont, men det onda går bort.

Ett slag kan göra märken, men för det mesta så försvinner dessa.


Men orden, försvinner aldrig!


Oavsett vad som görs i framtiden för att göra bot!


Jag kommer säkert förlora mitt huvud en dag om jag inte ventilerar mig via min blogg.

Jag hatar att förlora, jag hatar att vara ensam.

Jag hatar att bli sviken och tro dumt om alla.


En ödmjuk tjej jag var, nu är det bara ett skal.


Jag har gjort mycket orätt i mitt liv, många ggr så är det en lösning på något som tidigare hänt mig.


Jag har hört att jag måste kunna släppa mitt förflutna, måste kunna förlåta och gå vidare i mitt liv.

Men mitt förflutna är inget jag tänker förlåta, släppa det har jag gjort för längesedan.

Men det förflutna finns även i mitt liv, två livs levande varelser som jag lever med varje dag som jag inte kan sluta ta hand om.


Vad är skillnaden på att vara förälder och förälder?

Det finns dagar där jag gråter av utmattning och av sorg.

Sånt som vissa inte ser.


Det är inte lätt att ha levt ett liv fyllt med oro och tårar och otrygghet.

Då syftar jag på mitt liv med fd:ingar.

Man blev tyvärr beroende av dem ju mer tiden gick.

Mycket man skulle vilja ha gjort ogjort.

Men som inte går.


Men att vara aktiv förälder som jag är innebär att man tar hand om barnen och att ansvarsbiten finns hela tiden där , även om barnen skulle vara bortresta en kortare tid.

Man kan inte koppla av bara för att man är barnledig.

Och barnledig blir jag inte, för den dagen då jag valde att ha barn DÅ slutade min barnledighet.


Att inte vara aktiv förälder innebär att man inte har hand om barnens daliga omvårdnad.

Man tar inte hand om de ev. problem som uppstår i deras liv.

Man kan tro att en icke aktiv förälder inte bor med sitt eller sina barn.

Men det är alltså inte så.


När man levde med sitt ex så var det ändå jag som skötte allting.

Han kunde glassa omkring och säga att det var jättelätt med barn osv.

Han tillhör än idag den oaktiva.


För mig är barnen mitt liv.

För dem gav jag dem mitt liv den dagen då jag insåg att jag bar dem i min mage.

De var morgondagens hopp!


Och är det än idag förståss.


Jag har sett allt för många barn fara illa av att föräldrar håller ihop pga barnen....

Men vad de inte ser är att barnen ser sönderstressade föräldrar, ledsna och sura sådana.

Glädjen och tryggheten försvinner när ens förälder inte trivs tillsammans.


Det har jag insett idag!


Jag har, världens bästa barn och barnen har världens bästa mamma!

Även om jag inte kan göra allt som de vill eller köpa allt i världen innebär inte att jag är en sämre mamma.

En mamma kan säga nej!


Och en bra sådan gör det med!

Barn mår bra av att ha regler och strikt barnroll.

Om ett barn hela tiden får och får utan att ge lite själv så kommer barnet bli en sådan person som du själva inte gillar.


Jag gör det bästa för mina barn, jag är deras mor, jag är deras far i allt.

Även om jag har en man i mitt liv så är barnen MITT ansvar, han finns där som stöttning för mig !


Den dagen då jag och min make får ett gemensamt barn, då har vi delad ansvar över det barnet.

MEN mina barn jag har nu, är och förblir mitt ansvar .


Det är inte lätt att balansera barn och karlar.

Men det går med planering och vilja.


Jag och min make önskar oss enbart en sak förutom ett kärleksbarn..

Och det är en resa enbart han och jag!


För tid för bara oss två, har aldrig funnits.

Det har alltid funnits två barn i bilden.


Jag har turen att ha en man som inte brytt sig att jag har barn.

Det skrämde inte honom.

Visst har han sina åsikter...

MEN han står för dem !


Men utan mina barn, skulle jag inte vara den person jag är idag..

och då skulle inte personen han älskar funnits här.


Och om jag skulle ändra mitt liv till att barn och fd ingar ..


Då hade jag nog varit en sån där oreglig partyperson..

SOM inte uppskattat livet ...


Och sån vill man inte vara ju!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika - 20 november 2008 18:32

  Jag använder inte mig utav denna bloggen så värst mycket, tanken var att jag skulle lägga ned den helt men jag kan inte riktigt släppa den.   Mycket för att det är den bloggen som jag haft länge nu, som jag kunnat skriva av mig på osv.   Men jag ha...

Av Annika - 12 juli 2008 13:37

  Ja, som alla fd eller nuvarande Svedalabor vet så är det sommarrocken just nu...värsta livet för dem som bor i närheten... de behöver inte betala för att gå in och lyssna, de kan bara sitta i sin trädgård och lyssna haha..   Men visst, det är en a...

Av Annika - 12 juli 2008 10:59

  Så alla som vill ha den måste ta kontakt med mig här på denna bloggen. Skriv en kommentar med hänvisningsadress till er så kommer jag skicka länken med bloggen till den.   Mvh Annika ...

Av Annika - 10 juli 2008 20:34

  Pga vissa händelser kommer jag att välja att ta bort denna blogg och göra en anonym sådan som ej kommer ges ut mer än till de närmsta.   Inte för att jag inte trivts på denna bloggen , det har jag verkligen gjort. Men det finns viss tid när man int...

Av Annika - 9 juli 2008 17:58

  Ja just ni....   Ert försök att få mig o min man sura på varandra gick inte vägen.   SEN när skulle jag vilja ha ett konto på en datesida????   Och det ironiska av allt.. VID tiden kontot skapades .. SOV jag redan....    Vissa jobbar medans andra s...

Ovido - Quiz & Flashcards