Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Annika - 6 juni 2008 14:30


Jag blir så arg på sånt folk men det är inte ovanligt.


Detta hände i USA länk till detta finns här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2624819.ab


Helt sjukt...


Det var likadant när vi var på Ica nere i Angered C.


Har handlat med barnen och min svägerska och jag står i kön på snabben för att köpa ciggaretter.

Då hör man nån skrika, nån läkare här ?

Ring ambulans skriker nästa person.


Jag gick ifrån kön och gick dit, då står det alltså ett tiotal personer och tittar på en kvinna som ligger ned på stengolvet med huvudet rakt ner i golvet.

Ingen gör ett skit...


Jag känner efter puls på henne men innan jag hittat pulsen så hör jag hur hon håller på att andas in något blött ..

Vänder henne till sidoläge, och inser att hon troligen spräckt näsbenet då det forsade ut blod.


Medans jag försöker hålla henne på sidan och få bort så mycket blod från ansiktet jag kunde.. så står det en idiot till person som säger:

Låt henne ligga, ambulansen får ta det.


Vaddå låt henne ligga säger jag tillbaks som svar:


Det dröjde minst tio minuter INNAN ambulans kom och under den tiden så strömmade det dit massvist av folk , men endast en frågar ifall hon kan hjälpa till..


Vi försökte få kontakt med kvinnan men hon svarade inte på tilltal, jag försökte se ifall hon har någon idhandling men fann inget.

Hon började piggna till lite , men var väldigt aggresiv.


Fick henne lugn och i samma veva som ambulansmännen kom så kom även väktarna...


Medans två ambulansmän tog hand om kvinnan så fick jag prata med en tredje..

Hade inte så mycket att berätta , men frågade dock ifall det var okej att jag gick då mina barn stod och väntade på mig.


Efter att ha suttit där med henne och försökt hålla henne lugn så insåg jag en sak.


Inte ett enda tack!


SÅ egentligen, är det konstigt ifall folk slutat hjälpa till!


Visst, att hennes liv inte gick åt spillo är väl tack nog för min del, men ändå.. så många människor och enbart en som frågade ifall hon kunde hjälpa....


Senare fick jag reda på att hon led utav epilepsi och att näsbenet krossats samt så krossades en del tänder i fallet.


Det är något jag inte glömmer i första taget.

Att ingen gjorde något , bara stod och stirrade och ingen lyfte ett finger för att hjälpa......


En god samarit borde alla bli..









Av Annika - 6 juni 2008 11:22


Ja, som alla vet så är det Sveriges Nationaldag idag.


På vårat schema står det att vi ska fira våran dag idag med pompa och ståt, med andra ord.. med tårta och god middag ;)




Du gamla, du fria


Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Så Grattis Sverige!


Och här kommer faktan OM varför vi firar nationaldagen för det finns en hel del som ej vet detta.



Historiskt var det den dagen 1523 som Gustav Vasa valdes till kung. Därmed lades grunden till ett svenskt nationellt rike. Den 6 juni antogs dessutom 1809 års regeringsform, som fastslog de medborgerliga fri- och rättigheterna med bl.a religions-, tryck- och yttrandefrihet.



Ovido - Quiz & Flashcards